Sam Aneca

Sam Aneca

Als kind was Sam zeer geïnteresseerd in de prehistorie. Hij verzamelde mineralen, edelstenen, fossielen en was gefascineerd door dinosauriërs. Stiekem droomde hij ervan om zelf in contact te komen met deze uitgestorven dieren en om ze met zijn eigen ogen te zien.

Zijn droom kwam voor een stuk uit na een bezoekje aan de zoo van Antwerpen. Hier kon hij allerlei dinosauriërs zien, maar in het klein! Zijn ogen vielen op de groene leguanen. Dieren die er nét uitzagen als echte miniatuur dino’s! Het is vanaf dit moment dat zijn interesse voor reptielen en amfibieën is beginnen groeien. Het gedacht dat hij de ‘kleine neefjes’ van de dinosauriërs kon houden en verzorgen leek hem fantastisch.

Enkele jaren later, nadat hij zich helemaal verdiept en voorbereid had, kreeg Sam op twaalf jarige leeftijd zijn eerste reptielen: een koppel luipaardgekko’s. Deze prachtige diertjes waren pas het begin van een levenslange passie.

Momenteel houdt Sam ongeveer een vijftiental dieren, bestaande uit verschillende hagedissensoorten, waterschildpadden, enkele kikkers en slangen. Hagedissen zijn zijn favorieten. Naast zijn blauwtongskink, zijn scheltopusik, zijn luipaardgekko’s en parelskinken rest hem zijn oogappel Señor, een steppevaraan.

De families van de varanen en de teju’s verkiezen zijn voorkeur. Het zijn in de ogen van Sam de meest majestueuze dieren en ze zijn zeer imposant om te zien. Hij wil hem daarom ook later naar deze groepen toespitsen.

Sam’s interesses liggen vooral bij de fauna uit drogere gebieden, zoals steppen en woestijnen. Hij verdiept zich het meest in Australische reptielen en amfibieën. Het is dan ook zijn grote droom om later in Australië te gaan wonen en te werken als onderzoeker. Toch is de rest van het ReptiTeam ervan overtuigd dat Sam thuis is in elk aspect van de hobby. Hij neemt als een spons alles op wat hem interesseert.

Momenteel studeert Sam biologie aan de Universiteit Antwerpen in de hoop om daarna aan de Vrije Universiteit Brussel de opleiding Master of Herpetology te kunnen gaan volgen.

Naast reptielen en amfibieën is Sam een echte muziekliefhebber. Hij gaat vaak naar festivals en concerten en speelt zelf drum en basgitaar.