Bryan Minne

Bryan Minne

Bryan was slechts 4 jaar oud toen zijn ouders merkten dat hij een voorliefde had voor reptielen. In de zoo was hij slechts op één plek te vinden (de reptielenafdeling) en op reis probeerde hij elke hagedis of slang die in zijn gezichtsveld kwam te pakken te krijgen! Wat niet altijd lukte! Ook las hij voortdurend reptielenboekjes en tekende hij niets anders dan geschubde of slijmerige dieren!

Toen hij op 6 jarige leeftijd op skivakantie in de Alpen een man een reptielenmagazine zag lezen, stapte hij erop af om een gesprekje te starten. De man bleek een reptielenhouder te zijn en nodigde hem met zijn ouders uit op een bezoekje bij zich thuis. Het was hier waar Bryan zijn interesse in de terrariumhobby voor eens en altijd zou worden aangewakkerd.

Bij zijn bezoek had Bryan een jonge baardagame gekregen (die mei 2012 overleed op 15 jarige leeftijd). Dit was de start van zijn passie, die later zou uitgroeien tot een ware obsessie!

Vandaag bezit Bryan een collectie van in en rond de 90 terrariumdieren, die hij de sinds begin 1998 heeft opgebouwd. Hieronder verschillende slangensoorten, diverse soorten pijlgifkikkers, hagedissen, schorpioenen, spinnen, schildpadden, salamanders en uiteraard zijn trouwe leguaan Taï! Hij is aangesloten bij verschillende bewegingen omtrent reptielen, kent vele mensen in de hobby en informeert zichzelf constant verder over elk aspect van de reptielensector. Hij houdt ervan om steeds meer over deze dieren te weten te komen en probeert zich over zoveel mogelijk soorten in te lezen. Hij interesseert zich dus in letterlijk alles wat te maken heeft met reptielen en amfibieën en kan maar moeilijk onderscheid maken wanneer hem de vraag gesteld wordt: ‘Welk dier interesseert jou nu het meeste?’

Zijn grootste interesses liggen momenteel bij de pijlgifkikkers en de gifslangen. En ook groeit de liefde richting de geleedpotigen! Ook verdiept hij zich vaak in het medische aspect van de hobby. Dit gaande van het gebruik van gifslangen en amfibieën in de medische wereld, tot de behandeling van verschillende aandoeningen bij koudbloedigen. Dit laatste vindt hij heel belangrijk en spoort elke hobbyist aan om zich ook over de aandoeningen zoveel mogelijk te informeren!

In het jaar 2013 is hij samen met zijn vriendin Laura Ruysseveldt naar Nicaragua getrokken om ginds onderzoek te doen naar de herpetofauna van een specifiek reservaat, genaamd Laguna de Apoyo, onder het biologisch centrum dat daar gelegen is. Daar heeft hij drie maand en half in de jungle geleefd en in totaal 85 verschillende soorten reptielen en amfibieën gevonden.

Buiten het studeren en werken voor het H.E.R.P., verzorgt Bryan dagelijks zijn eigen dieren. Ook gaat hij in de wintermaanden snowboarden en in de lente- en zomermaanden gaat hij ‘herpen’ (zoeken naar reptielen of amfibieën) of diepzeeduiken. Hij is tevens ook sinds zijn jonge jaren bezig met gevechtsport. Shotokan karate verkiest boven alles zijn voorkeur. In zijn tienerjaren ging hij zeer vaak trainen, maar na de aanvang van zijn hogere studies werd dit wat moeilijker.

In 2013 studeerde hij af als Bachelor in de Agro- en Biotechnologie: Dierenzorg, waarin hij zich heeft toegespitst op de koudbloedige dieren. Zijn grote droom is om aan de slag te gaan in het onderzoek naar herpetofauna. Hij volgt nu dan ook Biologie aan de Vrije Universiteit Brussel met als einddoel het diploma Master of Herpetology.