Mendy Minne

Mendy Minne

In tegenstelling tot het merendeel van de leden van ReptiSchool, is de passie voor reptielen bij Mendy, NIET begonnen in de zoo. Ze vond deze dieren wel mooi, maar was naar eigen zeggen nog wat te jong om de schoonheid van deze dieren in te zien. Haar passie is ontstaan doordat ze er, al sinds haar jonge jaren, mee in aanraking kwam bij haar thuis.

Toen ze ongeveer een drie tal jaar was, schafte haar broer Bryan (een van oprichters van ReptiSchool) zijn eerste reptiel aan, een baardagame genaamd Gexy. Doorheen de jaren die hierop volgden, leerde ze het begrip ‘reptiel’ stilletjes aan beter kennen.

Gedurende haar kindertijd kwam ze veel in contact met deze dieren en stak ze vaak wat weetjes op die door haar broer werden verteld.

Op 11 jarige leeftijd kreeg Mendy ook de kriebels te pakken, toen zij en haar broer hun ouders konden overtuigen om een koppeltje korenslangen aan te schaffen. Deze diertjes mochten toen op Mendy haar kamer staan, haar eerste échte band met reptielen was een feit. Vandaag de dag staan deze korenslangen nog steeds in de reptielenkamer ten huize Minne en wordt de man, Igua genaamd, vaak gebruikt in de workshops.

Gexy, een vrouwelijke baardagame die de leeftijd van 15 jaar behaalde én daarbij dé grondlegger van de passie voor koudbloedigen ten huize Minne, zorgde ervoor dat Mendy voor eeuwig haar hartje verloor aan de baardagamen.

Op 16 jarige leeftijd besloot ze om Mani, een opgevangen baardagame, een plaatsje te geven in haar hart.

Niet alleen reptielen, maar ook insecten en amfibieën hebben kunnen haar bekoren. Tot haar collectie behoren vandaag ook orchideebidsprinkhanen en een trio roodoogmakikikkers.

Mendy wilt het houden van reptielen enigszins beperkt houden, aangezien ze er weinig tijd voor heeft door haar studies. Ze wil liever goed kunnen zorgen voor weinig dieren, dan er veel te hebben en te moeten inzien dat ze niet al haar dieren kan geven wat ze verdienen. Maar dit wil niet zeggen dat ze niet droomt over het aanschaffen van meerdere soorten! De Chinese wateragame en de groene boompython staan hoog op haar verlanglijstje.

Mendy vindt het erg belangrijk om mensen te laten inzien dat reptielen en amfibieën houden niet altijd eenvoudig is en dat het tevens een erg dure en tijdconsumerende hobby is. Ze hecht daarom ook veel belang aan het sensibiliserende kant van ReptiSchool.

Naast de fascinatie voor dieren is Mendy ook erg geïnteresseerd in het menselijke lichaam. Momenteel studeert ze Biomedische wetenschappen aan Universiteit Gent en zou later graag de studie geneeskunde aanvangen.

Buiten de reptielenhobby heeft ze ook nog een aantal andere tijdverdrijven zoals diepzeeduiken, skiën en spelen met haar hond Hera, de Siberische husky.