Laura Ruysseveldt

Laura Ruysseveldt

Laura ziet er misschien niet zo uit, maar ze is een echte reptielenliefhebber! Al sinds haar jonge jaren, is ze gefascineerd door alles wat kruipt en kronkelt. Op reis probeerde ze zoveel mogelijk diertjes te vinden en hiervan foto’s te nemen. Ze vond de kleurrijke reptielen de mooiste dieren die er waren.

Jammer genoeg vonden haar ouders het houden van hagedissen en slangen niet zo een goed idee. Maar toen ze Bryan leerde kennen in 2009 is ze halsoverkop op de hobby (en niet alleen daarop...) verliefd geworden. Ook begon de interesse van haar ouders naar de dieren toe te vermeerderen. Van het één kwam het ander, en nu heeft Laura ook haar eigen koudbloedige schatjes!

Haar interesses gaan uit naar de ‘underdogs’ uit de terrariumhobby! Zo vindt ze bijvoorbeeld de keniaanse zandboa, gila monsters, de gehoornde kikkers (de Pacman frogs) en de verschillende soorten boomadders uiterst mooie en interessante dieren!

Momenteel houdt ze zich veel bezig met haar groepje keniaanse zandboa’s, haar axolotl’s, glaskikkers en verschillende insectensoorten, waaronder haar orchideebidsprinkhanen! Deze laatste zijn niet makkelijk te vinden in de hobby en wellicht een van de mooiste én meest delicate insecten ter wereld. Ze informeert zich zeer veel over de leefomgeving van slangen in het wild en hecht, net zoals haar vriend Bryan, veel belang aan het ‘natuurgetrouw’ uitzien van een terrarium of vivarium. Ook vindt ze het leuk om bezoekjes te brengen aan reptielenbeurzen, habitats in te richten en het zoeken van reptielen in het wild. Ze omschrijft haar interesse in de reptielenhobby als: “Er alles aan doen om mijn beestjes van de meest ideale en natuurgetrouwe omgeving te voorzien om ze zo een gezond en lang leven te bieden!”

In het jaar 2013 is ze samen met haar vriend Bryan Minne naar Nicaragua getrokken om ginds onderzoek te doen naar de herpetofauna van een specifiek reservaat, genaamd Laguna de Apoyo, onder het biologisch centrum dat daar gelegen is. Daar heeft ze drie maand en half in de jungle geleefd en in totaal 85 verschillende soorten reptielen en amfibieën gevonden.

In 2013 studeerde ze af als Bachelor in de Agro- & Biotechnologie: Dierenzorg, waarin ze zich heeft toegespitst naar de koudbloedige dieren en startte ze een schakelprogramma aan de Vije Universiteit Brussel naar het felbegeerde diploma Master of Herpetology.

Naast het studeren en het zorgen voor haar geschubde dieren, is ze zeer geïnteresseerd in fotografie! Ze maakt het liefst foto’s van wilde reptielen en amfibieën en is vastberaden dit ook vaker in het buitenland te gaan doen. Ze geniet er ook van uren voor haar terraria te zitten om leuke foto’s te nemen van haar prachtige beestjes! In de wintermaanden gaat ze de witte vlaktes afscheuren op haar snowboard en in de zomer vult ze de duikflessen om ook onder water haar talenten voor fotografie te benutten.