Mikaël Vercammen

Over ReptiSchool

ReptiSchool is een onderneming gestart door vier studenten Agro- en Biotechnologie aan de Hogeschool Gent in het jaar 2011...

Meer lezen?

E-mail: info@reptischool.be

Tel.:

+ 32 472.93.97.73

Contactformulier

Onze Voorwaarden

Lees aandachtig onze algemene voorwaarden alvorens een workshop te boeken.

Mikaël Vercammen

Het reptielenverhaal van Mikaël is begonnen op 12-jarige leeftijd. Al sinds kinds af was hij helemaal gek van prehistorische dieren. Hij voelde zich sterk aangetrokken tot de specialere dieren op onze planeet en miste daarom ook geen enkele documentaire waarin deze dieren te zien waren. Na het verliezen van een trouwe viervoeter werd het gemis naar een huisdier vrij groot. Aangezien een hond geen optie meer was voor de ouders kwam er jarenlang geen schot in de zaak voor een nieuw huisdier.

Als eindelijk ultimatum kreeg hij te horen dat een nieuw dier toegelaten werd, indien het niet elke dag eten zou moeten krijgen. Mikaël zag zijn kans en kon zijn ouders overtuigen van het idee om een slang in huis te halen! Hij stortte zich volledig in de wereld van de slangen en las elk boekje over reptielen dat hij te pakken kon krijgen. Na veel wikken en wegen werd zijn eerste slang aangekocht, een Russische rattenslang.

De passie groeide en groeide en zijn opleiding in het middelbaar als dierenverzorger heeft de passie alleen maar aangewakkerd. Na het middelbaar studeerde Mikaël verder in de bacheloropleiding van agro- en biotechnologie, optie dierenzorg, zowel te Roeselare als Gent. Hier kon hij zich verder verdiepen in de zorg van reptielen en amfibieën en dit zorgde ervoor dat de passie niet meer te stuiten was.

Na een 3 maanden lange stage in Zuid-Afrika, waar hij verantwoordelijk was voor de reptielen en de roofvogels, zijn bij de thuiskomst enkele ideetjes op tafel gegooid in verband met het houden van meerdere reptielen. Een enkel idee hiervan is uiteindelijk in zijn werk gezet: een heus reptielenbed bouwen! Het reptielenbed bestond uit een verhoogd tweepersoonsbed met daaronder een heuse terrariuminstallatie met verschillende reptielenverblijven. Dit 3-maandelijkse project stond jarenlang op de kamer van Mikaël en hier hebben enkele diersoorten de mogelijkheid gehad om in op te groeien. Waaronder zijn allereerste slang, de Russische rattenslang, welke nu 2 soortgenoten als huisgenoten heeft.

Ook heeft Mikaël momenteel stekelstaartvaranen, kraaghagedissen en madagascar hondskopboa’s. Naast de kraaghagedissen, welke zijn absolute favorieten zijn, is het laatste lid van de reptielenfamilie een groene boompython geworden, eentje met een opstandig karakter. Deze dieren zijn niet eenvoudig te houden in gevangenschap en deze keuze is er dan ook pas gekomen na 6 jaar ervaring met meerdere soorten en een lange tijd inlezen over het houden deze prachtige soort.

Mikaël is voornamelijk geïnteresseerd in de zeldzamere en iets grotere diersoorten die zich zowel in het regenwoud als in de steppes bevinden. Naast het nauwkeurig bijhouden van de laatste bevindingen en verbeteringen op het houden van reptielen, alsook de soorten en hun vereisten, is hij ook nog bezig met de Leerkracht opleiding voor het secundaire onderwijs: Geschiedenis en Biologie te Leuven.