Frederik Wielfaert

Frederik Wielfaert

Frederik was al vanaf kleins af aan zeer gefascineerd door alle speciale dieren van deze planeet. Als kind bracht hij veel tijd door met het bekijken van plaatboeken rond reptielen en amfibieën. Hij is sinds 2004 actief bezig met de reptielenhobby. Zijn interesse in deze dieren vindt zijn oorsprong echter veel eerder. Het begon voor hem allemaal met een fascinatie voor kameleons. Na uitgebreid het web afgezocht te hebben naar allerhande informatie over deze dieren, ging hij over tot de aanschaf van zijn eerste dier, namelijk een jemenkameleon.

Vanaf daar ging het bergop en volgenden talloze andere dieren, voornamelijk gekko’s. Frederik’s huidige collectie bestaat momenteel uit een aantal verschillende gekkosoorten. Met de wimpergekko heeft hij enkele jaren kweekervaring.

Zijn interesse gaat dan ook voornamelijk uit naar gekko’s en andere hagedissen, maar ook een groot aantal slangen kunnen zijn zinnen prikkelen. Over het algemeen gaat zijn aandacht uit naar de bijzondere soorten. Deze brengen natuurlijk een extra uitdaging met zich mee.

Voorbeelden hiervan zijn de Burton’s pootloze hagedis en het koppel Aziatische groene twijgslangen die hij in zijn collectie heeft gehad. Zijn pronkstukken vandaag: een Nieuw Caledonische reuzengekko, een koppel reuzen bladstaartgekko’s en zijn smaragdvaranen. Deze dieren zijn relatief zeldzaam binnen de hobby en voor de reuzenbladstaartgekko’s is hij een van de weinigen die met deze dieren heeft kunnen kweken.

In 2013 startte hij een drie maand durende rondreis in Australië, waarbij hij als stage gewerkt heeft in conservatie centra voor wilde dieren.

Naast studeren en zijn huidige collectie onderhouden, is Frederik vaak bezig met sport. Hij gaat graag eens een eindje lopen en een balletje trappen. Dit laatste is echter wel afgenomen sinds hij hogere studies aangevat heeft. Zeilen en windsurfen behoren ook tot zijn hobby’s, hoewel hij deze bij voorkeur in een warmer klimaat uitoefent. Ook motoren fascineren hem, bijgevolg sleutelt hij graag eens aan z’n pitbike.